U heeft last van het vastlopen van i-Modulas, daarmee bedoelen wij dat het i-Modulasvenster nog op uw computer zichtbaar is, maar dat het niet meer reageert op uw ingaven. Meestal komt dit voor op een laptop of ander mobiel apparaat.

De oorzaak is vaak terug te voeren op door de leverancier van uw computer standaard ingestelde energiebesparende maatregelen. U werkt weliswaar op uw eigen apparatuur, maar i-Modulas draait in feite op onze server die misschien wel honderden of duizenden kilometers van u vandaan staat. De verbinding tussen uw en onze computer wordt gelegd en in stand gehouden via internet. Dit kan via een kabeltje in de muur, maar natuurlijk ook draadloos. U start i-Modulas via onze website en u gaat aan het werk. Zolang is er niets aan de hand. Uw mobieltje gaat over en u voert een telefoongesprek dat wat uitloopt. Vervolgens wilt u weer verder aan het werk en bemerkt u dat i-Modulas niet meer werkt. Waarom niet?

De meeste mobiele apparaten zijn standaard zo ingesteld dat ze maximaal energie besparen; daardoor kan de fabrikant in zijn marketinguitingen schermen met een lange accuduur. Om dat te bereiken worden er meestal al na enkele minuten inactiviteit een aantal energiebesparende maatregelen genomen. Één daarvan kent u wel, het scherm van uw laptop of pda gaat uit (en gaat pas weer aan als u een toets aanraakt). Een andere maatregel die u misschien niet in de gaten heeft, is dat WiFi- en Ethernet-verbindingen verbroken worden om stroom te besparen. Onze server bemerkt vervolgens dat de verbinding verbroken wordt, probeert nog een aantal malen de verbinding te herstellen en sluit dan, als dat niet lukt, de sessie af.

De beste remedie is om uw computer zo in te stellen dat onder alle omstandigheden uw netwerkverbinding in stand blijft. Het kort verbreken van de verbinding, b.v. vanwege verstoring van uw draadloze signaal , mag geen probleem zijn.