Oorzaak 1: Windows 10 gebruikt beperkte Edge

Op dit moment is de meest voorkomende oorzaak dat Windows 10 standaard gebruik maakt van de nieuwe Edge browser. Maar deze browser is zeer beperkt in zijn mogelijkheden en ondersteunt een heleboel mogelijkheden van andere browsers niet. Dat is ook de reden dat Microsoft nog steeds de oude vertrouwde Internet Explorer browser met Windows 10 meelevert. Bij het gebruik van i-Modulas dient u dus niet Edge te gebruiken, maar Internet Explorer of b.v. Chrome of Firefox.
Mocht u toch per ongeluk proberen i-Modulas te starten vanuit Edge, dan opent en start deze browser niets, maar geeft u alleen de keuze uit Opslaan / Opslaan als / Annuleren. Verder komt u niet.

Oorzaak 2: Incorrecte software-installatie

Als i-Modulas op uw computer nog niet eerder gewerkt heeft, is de vermoedelijke oorzaak dat de software die op uw pc nodig is om te communiceren met onze server, niet of niet goed geïnstalleerd is. Doorloop opnieuw de installatieprocedure en let goed op of u eventueel foutmeldingen krijgt.

Een oorzaak kan b.v. zijn dat u nog een oude Java-versie op uw systeem heeft staan. Voor i-Modulas dient u Java 7 te gebruiken. Heeft u een oudere versie op uw systeem geïnstalleerd staan, dan kan deze melding volgen:

Door op de "Details"-knop te klikken, krijgt u de volgende uitgebreide informatie te zien:

Dit is slechts één van de voorbeelden. Wij realiseren ons dat dit soort meldingen niet altijd even duidelijk is, te meer omdat ze in technisch Engels zijn. Volg daarom onze instructies om te verifiëren of Java correct geïnstalleerd is en of u over de juiste versie beschikt.

Oorzaak 3: Java-upgrade

Het kan zijn dat i-Modulas op uw computer probleemloos heeft gewerkt, maar dat u op een dag een verzoek krijgt om een upgrade uit te voeren en dat onmiddellijk daarna of de volgende dag (na een herstart dus!) i-Modulas niet meer werkt. Een oorzaak die soms voorkomt is dat er in de Java-buffers informatie blijft hangen die conflicteert met de nieuwe Java-versie. U kunt deze buffers leegmaken via het Java Control Panel (als u niet weet hoe u dat Java Control Panel opent, klik [hier]).

Op het tabblad [General] onder 'Temporary Internet Files' klikt u op de knop [View]. Linksbovenin het venster staat een omschrijving van wat momenteel getoond wordt. De eerste keer is dit 'Applications' en in het venster daaronder ziet u waarschijnlijk o.a. 'i-Modulas Thin Client' staan. Klik deze aan zodat deze geselecteerd wordt en blauw kleurt. Klik vervolgens op het grote rode kruis bovenin het venster. De regel met 'i-Modulas Thin Client' zal verdwijnen. Vervolgens kunt u op de knop rechts van 'Applications' klikken en kiest u voor Resources. Omdat meerdere en wisselende bestanden hierin voor i-Modulas van belang kunnen zijn, kunt u ze het beste maar allemaal verwijderen. U klikt een regel aan en drukt vervolgens op de toetscombinatie Ctrl-A (selecteer alles) dat alle regels blauw doet kleuren, vervolgens weer op het rode kruis en alle regels verdwijnen. Vervolgens kunt u dit venster sluiten en ook het Java Control Panel kunt u sluiten.

Met een beetje geluk zal i-Modulas nu wél willen starten!

Overige oorzaken?

Komt u ondanks bovenstaande aanwijzingen niet verder, neem dan contact op met onze helpdesk.